dinsdag 21 april 2009

CPL SE VFR examen gehaald.

Vandaag mijn Commercial Pilot Licence (CPL) Single Engine (SE) Visual Flight Rules (VFR) gehaald. Test begon om 1300h met theorie vragen en een briefing. Dit gedeelte duurt ongeveer 30 tot 45 minuten en de examinator 'overhoort' je in dit gedeelte over je theoretische kennis die je bezit. Na de vragen moet je de examinator een briefing geven ovre het weer en de route die je gaat vliegen. Na dit gedeelte ga je naar het vliegtuig waar de examinator weer vragen steld, maar dan over het vliegtuig. Dan begint eindelijk de vlucht.

Van de examinator had ik de dag voor de test mijn routepunten gekregen waar ik heen moest vliegen. Nadat ik de route voor de helft had gevlogen, had ik volgens de examinator genoeg laten zien voor het VFR navigeren. Nadat ik een simulated engine failer had gehad mocht ik klimmen naar 2200 ft en moest ik wat stalls en 45 degrees banking rondjes draaien om mijn vliegvaardigheden aan de examinator te laten zien. Vervolgens zijn we naar Vamdrup gevlogen. Dit is een klien vliegveld dat zo'n 15 nm ten noorden van Vojens/Skrydstrup ligt. Bij dit vliegveld hebben we de poweroff landings, shortfield landings en flapless landings gemaakt. Alles landing waar naar de standaard of beter. Vervolgens kon ik weer terug vliegen naar Vojens/Skrydstrup om de laatste landing te maken, echter, er was een F16 bezig die landingcircuitjes vloog op de hoofd landingsbaan. In eerste instantie kreeg ik de clearence om op de grassrunway te landen, maar dit is geen officiele landingsbaan. Deze baan gebruiken we vaak om te landen om uit het verkeer van de F16's te blijven. Heb dus gezegd dat dit niet kon en dat ik alleen op hoofdrunway kan landen. Gelukkig kreeg ik de clearence om tussen de F16's te landen. Landing verliep verder prima. Had geen last van de waketurbulance van de F16. Bij aankomst op de luchthaven en na het afsluiten van de motor kon de examinator mij feliciteren. Hij vond dat alles zeer goed was uitgevoerd. Kan nu dus naar de Multy Engine.

Geen opmerkingen: